A.B.D.`de faaliyet gösteren Standish Group adlı şirketin yazılım geliştiren firmalar arasında yaptığı bir araştırmanın 2009 yılında yayınlanan sonuçlarına göre, gerçekleştirilen yazılım projelerinin yaklaşık %68`i başarısızlıkla sonuçlanmaktadır. Bu oran, 40 yıllık bir geçmişe sahip nispeten yeni bir disiplin olarak Yazılım Mühendisliği alanında yaşanan zorlukları kısmen ortaya koymaktadır.
Yazılım ürününün soyut, değişebilir ve insan-duyarlı doğası, yazılım geliştirmenin bir mühendislik olarak algılanarak yönetilmesini zorlaştırmaktadır. Sistematik, disiplinli ve ölçülebilir mühendislik etkinliklerinin doğru düzgün uygulanamadığı ortamlarda geliştirilen yazılım ürünleri sıklıkla kalite gözetilmeden teslim edilmekte ve müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılayamamaktadır. Teslimat sonrası bakım maliyeti geliştirme maliyetini katlarca kez aşmakta; bakım aşaması yüklenici tarafta yazılımın idame ettirilmesine ilişkin zorluklar yaratırken, satınalan tarafta yükleniciye sürekli ve seçeneksiz olarak bağımlı olmaktadır.
Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği disiplininin donanım-yazılım-veri içeren sistemler geliştirilmesini destekleyen alt alanlarından biridir ve veriyi işleyen, kalıcı olarak saklayan ve geri çağıran Bilişim Sistemleri`nin geliştirilmesinde ve bakımında önemli rol oynamaktadır. Bu tür sistemler sağlıktan bankacılığa günlük hayatın pek çok alanını desteklemek üzere kullanılmaktadır. Sektördeki gözlemler bu sistemlerin geliştirilmesinde ve bakımında görev alan çalışanların sadece yarısının ilişkili bir lisans veya yüksek lisans programından (Bilgisayar Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği ya da Bilişim Sistemleri) mezun olduğunu göstermektedir. Başka lisans programlarından (Matematik, İstatistik, Fizik, vb.) mezun çalışanlar, kendilerini görev yaptıkları firmaların olanakları ve kişisel imkânları çerçevesinde geliştirmektedir.
Bilişim Sistemleri`nin geliştirmesini yüklenen firmaların yetkinliklerini oluşturmaları ve diğer firmalarla karşılaştırılabilir şekilde göstermeleri için bazı modeller üretilmiştir. ISO 12207 Yazılım Yaşam Döngüsü Süreçleri (Software Life Cycle Processes) standardı, Avrupa kökenli bir modeldir. Bütünleşik Yetenek Olgunluk Modeli (Capability Maturity Model Integration - CMMI) bir diğer modeldir ve 1990`larda A.B.D.`nin Savunma Bakanlığı tarafından, kendisine geliştirme yapan firmaların yetkinliğini değerlendirmek üzere, Carnegie Melon Üniversitesi`yle geliştirilmiştir. "Geliştirme için CMMI" (CMMI for Development) sistematik, disiplinli ve ölçülebilir sistem ve yazılım geliştirme için yüklenici kurumun kalite sistemini yapılandırmasına ilişkin gerekleri içerir; aynı zamanda bu gerekleri temel alarak yetkinlik değerlendirmeye ve seviyelendirmeye olanak sağlar. Dünya üzerindeki binlerce kurum, Türkiye`de ise sadece onu aşkın firma CMMI modeline göre değerlendirme almış ve sertifikalandırılmıştır. Sistem ve yazılım geliştirmeyi destekleyen kalite sisteminin kurulması ve sertifikanın alınması kurumlarda iki-üç yıllık ön çalışma gerektirmektedir ve bu çalışmalarda üst yönetimin vizyonu kadar çalışanların yetkinlikleri ve bilinç düzeyleri kritik öneme sahiptir.
Yukarıda bahsedilen olumsuzlukların giderilmesinde ve arzulanan tablonun oluşmasında Yazılım Mühendisliği eğitimi önemli rol oynamaktadır. Bilgisayar Mühendisliği ve Bilişim Sistemleri disiplinlerinin kapsamları geniş olduğu için, bu programlar içinde Yazılım Mühendisliği ile ilgili derslere sınırlı yer verilebilmektedir. Bununla birlikte Yazılım Mühendisliği alanında yurt dışında lisans ve lisansüstü düzeyde programlar bulunurken yurt içinde sadece bir özel üniversitede lisans programı ve birkaç üniversitede yüksek lisans programı bulunmaktadır. Bilişim Enstitüsü, Yazılım Mühendisliği yüksek lisans programı ile, bu alandaki boşluğun kapatılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Programın önkoşulu niteliğindeki temel konularda formel bir eğitim almamış öğrencilere, ihtiyaçlarına uygun olarak, bilimsel hazırlık programı uygulanmaktadır. Bu program bir veya iki dönem sürmektedir.
Yazılım Mühendisliği Tezsiz YL derecesini alabilmek için öğrencilerimizin -bilimsel hazırlık programında aldıkları dersler hariç olmak üzere- en az 30 yerel kredi, en az 10 ders almaları ve bir Dönem Projesi hazırlamaları gerekmektedir. Alınacak 8 seçmeli dersten en az 4 tanesi sınırlı seçmeli dersler arasından seçilmelidir.
Dönem Projesi: Öğrenci danışmanı ile birlikte seçeceği bir konuda yaptığı çalışmayı dönem sonunda bir jüri önünde sunacaktır.
AKTS Ders Kataloğu için tıklayınız.
Bilimsel Hazırlık Dersleri | ||
BBS514 | - | YAPISAL PROGRAMLAMA |
BBS515 | - | NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMA |
BBS516 | - | VERİ YAPILARI ve ALGORİTMALAR |
Zorunlu Dersler | ||
BYZ651 | - | YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ |
BYZ659 | - | NESNEYE YÖNELİK YAZILIM GELİŞTİRME |
BYZ695 | - | DÖNEM PROJESİ |
Sınırlı Seçmeli Dersler | ||
BYZ653 | - | KİŞİSEL YAZILIM SÜRECİ |
BYZ646 | - | YAZILIM PROJE YÖNETİMİ |
BYZ647 | - | YAZILIM KONFİGÜRASYON YÖNETİMİ |
BYZ648 | - | YAZILIM DOĞRULAMA GEÇERLEME ve TEST YÖNETİMİ |
BYZ681 | - | YAZILIM KALİTE YÖNETİMİ |
BYZ660 | - | GEREKSİNİM MÜHENDİSLİĞİ |
BYZ656 | - | BİÇİMSEL YÖNTEMLER |
BBS640 | - | KULLANICI ARAYÜZ TASARIMI |
BYZ652 | - | YAZILIM MİMARİLERİ |
BBS633 | - | SİSTEM ÇÖZÜMLEME ve MODELLEME |
BYZ671 | - | GERÇEK ZAMANLI SİSTEMLER İÇİN YAZILIM GELİŞTİRME |
BYZ657 | - | YAZILIM TEST TEMELLERİ |
BYZ658 | - | YAZILIM TEST TEKNİKLERİ |
BBS662 | - | İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ |
Seçmeli Dersler | ||
Öğrencilerimiz, ilgili dönemde Enstitü tarafından açılan dersler arasından (uzaktan eğitim programında verilen dersler hariç olmak üzere) danışmanlarının uygun gördüğü dersleri "seçmeli ders" olarak alırlar. | ||